BELLA ZERO

 

100 % eldrift

 

Bella Zero glider fram angenämt och näst intill ljudlöst. Uppskattar man vågornas kluckande mot fribordssidorna och naturens egna ljud, då är Bella Zero rätt båt! Bellas modernaste picknickbåt, drivs till 100% av el, och en dag på sjön kostar bara cirka 20 kronor att ”tanka”.

 

Nimbus Group satsar på eldrift!

Bella Zero är en ny miljövänlig elbåt som är byggd för ”slow boating”, där färden är viktigare än målet. Allt fler kunder blir miljömedvetna, Nimbus Group som köpte Bella Boats för ett par år sedan satsar på vidareutveckling av varumärket Bella. Premiärmodellen Zero är en utflyktsbåtbåt med 100% eldrift, byggd för farter kring 5–10 knop. Varumärket Bella har länge varit känt för sina prisvärda båtar och Zero är inget undantag.

Ny svensk motor!

Motorn är lättåtkomlig med placering i motorbrunn akterut. Motorn kommer från Stream Propulsion, motorn på 33 kW väger 90 kg. Stream Propulsion är ett nytt, svenskt bolag med Nimbus Group som investerare. Den nedre delen av motorn, själva växelhuset, är från Yamaha. Det ger bland annat låga underhåll- och servicekostnader, då det är lätt att få tag på reservdelar. Elmotorföretaget Stream Propulsion har för närvarande två utombordare i sitt sortiment. Inom en snar framtid lanseras en ny snabbare Bellabåt.

Eldrift är framtiden!

Fossila bränslen är inte framtiden. Så är det. Utsläppen av koldioxid måste minska för att de globala miljömålen ska kunna bli verklighet. Det är nog de allra flesta av oss med på.

Båtindustrin har inte kommit lika långt som till exempel bilbranschen när det gäller eldrift. Men samtidigt ska de investeringar som görs i utvecklingen av ny teknik tjänas in så snabbt som möjligt och priserna skjuter i höjden.

Teamet bakom Stream har vänt på perspektivet och har hela tiden varit övertygade om att det visst går att bygga en elmotor med bra prestanda till ett pris som moderna och medvetna båtmänniskor gillar och vill ha. Och Stream har lyckats. Båttillverkare i olika delar av världen är redan kunder och många fler har visat stort intresse. 

Att båtindustrin får samma explosionsartade eldriftsutveckling som andra branscher är bara en tidsfråga. Var så säkra.

Bella Zero - En ljudlös glidare på sjön med noll utsläpp!
Lägre fart – Längre drifttid!

Övergången till eldrift i båtar kommer gå snabbast i de båtar som kör långsamt. Snipor är idealiska för eldrift då de kräver relativt lite energi för att glida fram i de farter som båten är byggda för. Förarplatsen i Bella Zero är lite högre placerad än resten av den stora rymliga sittbrunnen, vilket ger mycket bra överblick framåt. Farter på 5–7 knop passar båten bäst. De som vill kan pressa upp båten till farter över 10 knop, vilket påverkar räckvidden drastiskt.

Räckvidd

För att maximera räckvidden är Bella Zeros hastighet begränsad till tolv knop. Med ett litiumjonbatteri 25,9 kilowattimmar och 270 amperetimmar beräknas räckvidden till knappt 30 sjömil i fem knops fart. Vid toppfart väntas batteriet räcka som mest i 45 minuter.

Batterier

Batteribanken väger 160 kg och är placerad under aktersoffan, storleken på batteribanken är inte större än en vanlig bränsletank. Det är 96 V litiumjonbatteri på 25,9 kW, vilket räcker till 30 sjömil i fem knop. Bella Zero är helt CE-certifierad och batteriet är IP67-klassat.

Hur laddar man batterierna?

Båten laddas enkelt via 10 A eller 16 A uttag med medföljande laddningskabel. Är båten ansluten till ett 10 A uttag laddas batteriet upp över natten, har man tillgång till 16 A-uttag går det betydligt snabbare. Då många gästhamnar och båtklubbar har tillgång till 10A-uttag blir laddningen en enkel match.

Dispositionen

Umgängesytorna ombord är generösa tack vare att motorn sitter gömd akteröver. Hela den sociala ytan har en öppen planlösning med en bredd på över två meter. Här kan många umgås tack vare de långa sittbänkarna som går längs med hela sittbrunnen. Durken är mjuk och fotvänlig tack vare EVA Soft Floor, som borgar för en behaglig upplevelse. Stäven är hög, nästan reslig, vilket ger bra skydd vid lite högre sjögång. Man känner sig trygg ombord. Till den smarta badplattformen i aktern tar man sig enkelt via aktersoffan genom att vika undan sidodynan. Badplattformen kan även användas som ett soldäck om man tycker att det är för kallt i vattnet. Förarplatsen är smart och lättöverskådlig i sin enkelhet, med en stor klädd ratt som gör att varje storseglare känner sig hemmastadd.

Sounds of silence!

Båten är perfekt för dig som vill färdas på havet utan ljudet av en brummande motor – Bella Zero är i det närmaste helt tyst. Tack vare den tysta eldriften kan man konversera och umgås ombord utan att behöva överösta motorljudet. Låt dig förföras av vågornas brus, fågelkvitter och känna den milda vinden i håret.

Det bekväma skrovet!

Skrovet är halvplanande och ganska platt akteröver och lämpar sig för farter mellan 5–7 knop. Hela skrovet har en utomordentlig bärighet för många ombord och samtidigt stadig i sjön. Zero är ingen fartbåt utan en upplevelsebåt för t ex naturälskare som värdesätter sin tid på sjön.

Hållbart båtliv!

Målgruppen för Zero är bland annat seglare som eftersträvar ett bekvämare och smartare båtliv, eller moderna miljömedvetna familjer som uppskattar att åka båt utan att lämna avtryck i naturen. Båten är perfekt för de som vill kunna njuta på riktigt. Att kunna koppla av, koppla ned och koppla bort och verkligen ”Fånga dagen”, är en lyx som många inte unnar sig. Kör man elbil idag, kan det nog kännas naturligt att göra det medvetna valet även på sjön.

Längd

6,30 m

Bredd

2,45 m

Vikt båt

1000 kg

Vikt motor

90 kg

Vikt batteri

160 kg

Motor

Stream Propulsion

Typ

100% elmotor

Batteri

Litiumjon

Effekt

96 V/270 Ah/25,9 kWh/50 hk

Åka länge

4-7 knop

Åka kortare

Över 10 knop

Personer

8

Broschyr

Båttest

Körfakta

Köpas

Bella Zero kan endast beställas online via www.bellaboats.fi med utlämningsplats hos Flipper Marin i Stockholm.

 

 

Kontakta en av våra säljare

Kent Ohlsson

Säljare

Patrik Lindton

Säljare

Filip Åkesson

Studerande

Peder Kalling

Senior Advisor

Christer Rexholt

Förs. chef
Publicerat 2021-09-29