Flipper Marin har uppgraderat flottan med ett modernt, innovativt och exklusivt varumärke, Falcon.
Styrkan med Falconbåtarna är bland annat att de har ett robust, tåligt aluminiumskrov i kombination med en exklusiv plastinredning. Båtarna känns och är mycket inbjudande med sin smarta, snygga inredning. Här finns bekväma soffor, dämpade off shorestolar, stora soldäck i fören (BR6, BR7 och BR8) samt i aktern hos Falcon BR8. Massiva längsgående skrovbalkar ökar vridstyvheten i hela båten. Insidan av skroven är isolerade med polyuretanskum (BR7 och BR8 har även speciella ljuddämpningsmattor i skrovet) och detta gör Falconbåtarna tystare och mer komfortabla än de flesta andra båtar. Samtliga modeller från Falcon blir bestyckade med kraftfulla och pålitliga motorer från Mercury. Motorerna vi finner på båtarna från Falcon börjar på 80Hk och går hela vägen upp till 300Hk V8.

Buster övergår från fanér till komposit för båtarnas durkmaterial. I Buster-båtarna av årsmodell 2018 är durken antingen gjord i slitstark och fuktbeständig kompositskiva eller aluminium med halkskyddsmönster.
– Det viktigaste skälet till bytet av material är feedbacken vi fått från kunderna. Buster-båtarna införskaffas för hårt bruk och ofta som förbindelsebåt i skärgården eller för fiskare och då är kompositen ett bekymmersfritt och slitstarkt material, säger produktutvecklingschef Anders Kurtén.
Utseendemässigt skiljer sig inte kompositskivorna nästan alls från Butser-båtarnas traditionella durkmaterial, faneret med halkskyddsmönster på ytan. Man testade kompositens lämplighet på den första Buster S-modellen, där båda fiskeutrustningens plattformar som fås som tillvalsutrustning och durkskivorna tillverkades i kompositmaterial.
Under säsongen 2017 utvidgades användningen av komposit till de största Buster-modellerna, från Buster XL på sex meter uppåt. I båtar av årsmodell 2018 finns kompositdurken även i de mycket populär Buster M, L och XL-modellerna.
I de större Buster-modellerna såsom nya Magnum och SuperMagnum är durken fortsättningsvis i aluminium, likaså i XL Pro-modellen. Från och med säsongen 2018 står aluminiumdurken att få som alternativ i Buster Lx och Buster XL-båtarna, som har kompositdurk som standard.
– Till de mindre båtarna får man inte aluminiumdurk i fortsättningen heller, ty komposit är styvt och hållbart, säger Kurtén.
I Buster-aluminiumbåtarnas innerdurk har man under 30 år använt väderbeständig, 12 mm tjock barrträdsfanér. Fanérskivornas ytor har ett grovt mönster som halkskydd. Färdigt utskurna bottenfaner med kanter som behandlat vattenfasta finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med 1980-talets populära modeller Buster RS och Sun Buster.
Text: Lars-Åke Redéen
Se hela Falconprogrammet hos Flipper Marin i Täby.