• Skicka E-Post
  • Hitta Hit
  • 08-544 44 240
  • Öppet Idag:

    Flipper Marin

    • Måndag10:00 - 17:00
    • Tisdag10:00 - 17:00
    • Onsdag10:00 - 17:00
    • Torsdag10:00 - 17:00
    • Fredag10:00 - 17:00
    • LördagStängt
    • SöndagStängt

FINSKA BÅTAR I FORTSATT DOMINANS

FINSKA BÅTAR I FORTSATT DOMINANS

Båtimporten från Finland till Sverige har fördubblats på några år. 2017 importerades närmare 5 000 båtar till Sverige från Finland till ett värde för drygt 650 miljoner kronor. För tre år sedan var siffran 3 000 båtar värda knappt 300 miljoner kronor. Samtidigt exporterade Sverige sammanlagt 91 båtar till Finland. 10 nya finska båtar visas på mässan.

I pressmeddelandet från finska branschorganisationen Finnboat exemplifierar några finska båtprofiler med anknytning till den finska båtindustrin en förklaring till de finländska båtarnas popularitet i Sverige:

”Den viktigaste orsaken till den finska båtarnas popularitet finns i Sverige. Sveriges båtkultur är mycket stark och det finns även mycket kapital i landet”, säger Bella Boats verkställande direktör Raimo Sonninen, som tillverkar Bella-, Falcon-, Flipper- och Aquador-båtar.

”Det finska båtindustrin har satsat långsiktigt på export och utvecklat båtar för den nordiska publiken”, påpekar Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat.

Ett exempel på detta är Bellas flaggskepp Aquador 35 AQ, som konstruerades i samarbete med de lokala båthandlarna som kände väl de svenska båtägarna. Buster har för sin del skräddarsytt Phantom Cabin, den nya hyttbåten i lyxklass, för användning i den svenska skärgården.

Antalsmässigt är de flesta finska båtar som hamnar i Sverige hållbara, omkring fem meter långa aluminiumbåtar med utombordare. Deras marknadsandel fortsätter att växa i såväl Finland som i Sverige och Norge. Utvecklingen av denna båtklass går allt fortare. Förutom Buster, Silver och Faster som tillverkat aluminiumbåtar i årtionden har nu också bl.a. Finnmaster Husky, Yamarin Cross samt allra senast AMT och Bella Falcon kommit ut på marknaden.

”Finsk båtindustri och finska båtar har ett mycket gott rykte i Sverige bland annat gällande kvalitet och design. Styrpulpetbåtar med skrov av aluminium i storleksklassen 5–7 meter är det stor efterfrågan på och efterfrågan ökar hela tiden. Vi märker också att det är stor efterfrågan på mindre, lite enklare båtar på 4–5 meter”, berättar Per Åbrandt från Terhitec Oy som säljer Silver-, Faster- ja Terhi-båtar i Sverige.

”Finska båtar har en stark tradition in Sverige. Det beror förmodligen på att finska båtar ofta är anpassade till samma förhållanden som vi har i Sverige. Finska båtar har även ett gott rykte gällande både design och kvalitet vilket även stärker statusen för dem i Sverige”, tillägger Christopher Sjöblom från Yamaha Motor Scandinavia, som representerar bl.a. Buster-, Finnmaster- och Yamarin-båtar.

Mats Eriksson, VD på Sweboat, berättar att trots en ganska kall och blåsig sommar 2017 ökade försäljningen av nya båtar och branschen växte totalt med ytterligare 10 % jämfört med året innan. I vissa segment och marknader var ökningen ännu större, säger Mats Eriksson och fortsätter:

”De senaste tre åren har båtbranschen påverkats gynnsamt av faktorer som låg ränta, låg arbetslöshet och ett allmänt gott svenskt självförtroende. Båtbranschen kan fortsatt blicka framåt emot en stabil försäljningsökning inom alla segment; försäljning av nya och begagnade båtar och motorer, tillbehör, reservdelar, drivmedel, vinterförvaring, service och underhåll.

En tydlig trend är att små båtar blir fler – och stora båtar blir större. Distributörer, handlare och producenter ser en tydlig utveckling; att man antingen väljer ett enkelt och lätthanterligt båtliv med en liten ändamålsenlig båt för dagsutflykter – eller så investerar man i en stor och rymlig flytande sommarstuga med all tänkbar bekvämlighet. Oavsett segment så ser vi en ökning av nya båtmänniskor, vilket gläder oss”, avslutar Mats Eriksson pressmeddelandet.

Flipper Marin
Hamnvägen 8
Täby/Stockholm
08-544 44 240
www.flippermarin.se